Susan Banafti

Al van zeer jonge leeftijd ben ik als het ware bezeten door fotografie. Het was dan ook niet verwonderlijk dat ik reeds op de middelbare school de richting Audio-Visuele Kunsten volgde. Na mijn afstuderen werd ik toegelaten aan de Koninklijke academie voor Schone Kunsten van Antwerpen,  waar ik uiteindelijk een Master in Beeldende Kunsten – Fotografie behaalde (2007). Tijdens een workshop aan de Academie mocht ik ook de Franse fotograaf Charles Fréger ontmoeten. Het was een hele eer om stage te mogen lopen in zijn atelier te Rouen. Samen reisden we naar Beijing om er locatie opnames te maken in de Chinese Opera. In 2010 voltooide ik mijn Master na Master in Beeldend Onderzoek  aan de Sint-Lucas School of Arts te Antwerpen met een onderzoeksproject over het mannelijk naakt.

Door de jaren heen was mijn werk als fotograaf vaak verweven met mijn nieuwsgierige aard en sociale betrokkenheid. 

In 2007 was ik een van de koplopers in het in kaart brengen van de Transgender problematiek in Nederland en België, en gaf ik workshops bij de internationale organisatie voor vrije meningsuiting ‘Loesje’ in Berlijn. Ik fotografeerde ook voor ‘DeWereldMorgen.be’, een gratis Belgische alternatieve media & nieuwssite. 

De afgelopen twee jaar werkte ik als freelance fotograaf voor ID/PhotoAgency en behaalde ik mijn Educatieve Master  Beeldende Kunsten aan de Academie voor Schone Kunsten te Antwerpen.

Mijn persoonlijk werk is van documentaire stijl geëvolueerd naar een meer abstracte en surrealistische kijk op de wereld. Digitale kunst speelt hier een meer dan belangrijkere rol.

WERKEN

‘Man in a snowstorm’ from the series – This is not a Jackson Pollock – 2011- Ik leg hier de resten van de ‘blauwe steen’ vast. De ‘blauwe steen’ is een term die in Antwerpen wordt gebruikt om te spreken over de muur op de rechteroever van Antwerpen. Deze muur werd tussen 1880 en 1885 gebouwd met een blauwe steen om de schelde recht te trekken. Hij gaat van “het Eilandje”, noord van het stadscentrum tot Petrolium-Zuid, het zuidelijk deel van Antwerpen.

Ik volgde de schelde van de Gerlachekaai tot aan de Orteliuskaai. Dit deel is ongeveer 2 kilometer lang. Ik was geïnteresseerd in het menselijke aspect versus de natuur, van hoe deze stenen ons een verhaal van meer dan 125 jaar kunnen vertellen. 

‘A journey into space’ from the series – Totem/Architecture -2018 – Als kind las ik een stripboek waarin een heel dorp tussen de wolken zweefde.Het idee dat dit dorp totaal los komt te staan van de aarde zelf en niet gebonden is aan een geografische locatie op een kaart, fascineerde me.Later raakte ik geïnteresseerd in de futuristische architectuur, zoals die in de originele “Blade Runner” film is verbeeld. Door foto’s te maken van interessante hedendaagse gebouwen en door deze beelden te verdraaien en te manipuleren, heb ik mijn eigen stijl van sci-fi architectuur gecreëerd.

Er zijn geen mensen te zien in deze beelden, alsof de Stad van de Toekomst geen behoefte meer heeft aan mensen en uit zichzelf en voor zichzelf bestaat.

Wildert’ uit de reeks – Klein Vlaanderen – 2019- Architectuur uit onze achtertuin. 

Contact opnemen met Susan?

website: www.susanbanafti.com
instagram: susanbanafti