Bohemian Productions: “Niet alles hoeft onbereikbaar te zijn.”

“Corona heeft het verwachtingspatroon van de mensen doorbroken.
Het publiek ziet wat er gebeurt. De alternatieve scène met kleinere producties krijgt nu ook een kans. Ik heb geen glazen bol, maar het zou wel leuk zijn als we wat meer naar de basis zouden kunnen terugkeren.”

Deze week steunt Klub Kultuur Bohemian Productions, een amateurmusicalgezelschap dat werd opgericht in 2010. Bohemian Productions vertrekt vanuit het idee de alternatieve scène op het podium te brengen en te verkennen. Ze willen onbekende musicals via een eigenzinnig programma op de kaart plaatsen. Want musical is meer dan alleen maar The Sound of Music en The Phantom of the Opera. Bohemian Productions brengt musical voor het plezier en voor de kunst. We spraken met Jeffrey De Block, de man dankzij wie Bohemian Productions tien jaar geleden ontstond.

Hoe kwam u op het idee een eigen musicalgezelschap te beginnen?

Ik speelde al lang met het idee om de musical Rent naar Vlaanderen te brengen. Rent is een musical met een mooie boodschap en een verhaal dat iedereen aanspreekt. De muziek is soms wat uitdagender, eerder richting rock, maar net dat maakt het spektakel zo interessant. In Nederland was er al wel eens een productie van Rent geweest, maar die speelde maar één of twee keer in Vlaanderen. Ik vond dat daar verandering in moest komen. Ik wist gewoon dat er een publiek voor zou zijn. De mensen moesten dit eens hebben gezien.

Ik werkte destijds veel samen met regisseur Marc Boon. Ik zei: “Komaan Marc, is dat niets wat jij kunt regisseren?” Hij zag dat gelukkig wel zitten. Als je een productie opstart komt daar best veel bij kijken, waardoor het veiliger is een vzw op te starten. We hebben er dus nog een derde vriend bijgehaald: Peter Hoefman. We hadden al vaker samen aan projecten meegewerkt, maar dit was de eerste keer dat we het volledig zelf zouden proberen doen. Ik had een idee, ik heb een aantal mensen bij elkaar gezocht die wilden helpen, en Bohemian Productions was daar!

Ik ben altijd een dromer geweest. De voorbije tien jaar hebben me geleerd dat niet alles onbereikbaar hoeft te zijn. Op muzikaal vlak kan ik grotere orkesten dirigeren. Op organisatorisch leer je al doende wat werkt en wat niet. Je werkt een soort scenario uit, een draaiboek. Op financieel vlak leer je inschatten hoeveel iets kost. Op praktisch vak leer je hoe je bepaalde zaken zoals bijvoorbeeld audities organiseert. Dit soort zaken kun je steeds beter inschatten, terwijl dit in het begin echt zwemmen in het onbekende was.

Hoe komt het dat Rent niet eerder in Vlaanderen werd opgevoerd?

De musicalscène in Vlaanderen is de laatste jaren enorm veranderd. Toen we met Bohemian Productions begonnen werd er met grote ogen gekeken: “Amai, een nieuw amateurgezelschap! Die durven musical brengen!” Echte musicalverenigingen waren er toen niet veel. De gezelschappen die er wel waren wilden op veilig spelen door enkel de grote klassiekers te brengen. Zo wisten ze zeker dat er een publiek zou zijn en dat de voorstellingen genoeg zouden opbrengen. Daarom was het ook zo spannend om voor Rent te gaan en onze eigen vzw op te richten.

We hebben echter geluk gehad. De musicalkenners sprongen onmiddellijk op Rent, en ook de andere mensen volgden snel. Mond-aan-mondreclame werkte erg goed in die tijd. Het jaar dat we Rent speelden, was ook het jaar van de Musical-awards. 2010 was de eerste keer dat er ook een amateurprijs voor Musical-awards was. Wij hebben die prijs toen gewonnen. Op die manier krijgt je erkenning een enorme boost. We hebben een echte droomstart gehad.

Speelt die angst voor te weinig erkenning nog steeds?

Die angst zal er altijd blijven. Het hedendaagse publiek is verwend. Als je ziet wat voor spektakels Studio 100 de laatste jaren maakt, probeer daar dan maar eens tegenop te boksen met “2 acteurs en een piano”. Ik heb niets tegen grote producties, alle soorten producties mogen er zijn. Ik denk alleen dat de verwachtingen die dit soort producties creëren een beetje in ons nadeel spelen.

Na tien jaar weten de mensen gelukkig wel wie we zijn en waar we voor staan. Een deel van het publiek komt bijna iedere keer terug, omdat ze benieuwd zijn naar hoe we het deze keer hebben aangepakt. Maar er is op dat vlak wel een groot verschil tussen onze grotere producties zoals Jesus Christ Superstar en kleinere producties zoals Songs for a New World, waar niemand van had gehoord. Je komt van een enorme productie met meerdere voorstellingen, en dan doe je plots weer iets kleiners. Dan zit de zaal niet eens vol.

Beïnvloedt dit jullie titelkeuze soms?

Langs de ene kant willen we vasthouden aan onze basisprincipes, aan het Bohemian-kantje, maar anderzijds moeten we er ook voor zorgen dat we onze rekeningen kunnen blijven betalen. Mensen beseffen niet hoe duur musical maken is.

Ergens hoop ik wel dat de coronacrisis hier misschien iets aan gaat veranderen. De grootschalige producties van Studio 100 kunnen voorlopig niet meer worden opgevoerd. Misschien komt er wel een andere manier van musical maken, een ander concept en een andere cast, een andere titelkeuze zelfs… Corona heeft het verwachtingspatroon van de mensen doorbroken. Het publiek ziet wat er gebeurt. De alternatieve scène met kleinere producties krijgt nu ook een kans. Ik heb geen glazen bol, maar het zou wel leuk zijn als we wat meer naar de basis zouden kunnen terugkeren.

Langs de ene kant willen we vasthouden aan onze basisprincipes, aan het Bohemian kantje, maar anderzijds moeten we er ook voor zorgen dat we onze rekeningen kunnen blijven betalen. Mensen beseffen niet hoe duur musical maken is.

Jesus Christ Superstar was inderdaad een groot spektakel. Jullie brachten de voorstelling in een kerk! Hoe voelde dat?

We zijn niet vertrokken vanuit het idee: we willen per se iets op locatie gaan doen. De titel Jesus Christ Superstar is een titel die bij ons past qua uitgangspunt. Toen we het er een hele tijd geleden over hadden, wisten we dat we die voorstelling niet in de stadsschouwburg wilden brengen, omdat een traditionele theatersetting in dit geval geen meerwaarde had. Daarna heeft het stuk een hele tijd aan de kant gelegen.

Een paar jaar gelden kwam echter het bericht dat veel kerken in Vlaanderen gewoon leegstonden. Hier in Sint-Niklaas heb je de Christus Koningkerk: een geweldige kerk wat betreft architectuur. Bij het binnenkomen zie je gewoon de concerten al voor je, bij wijze van spreken. De stad had laten weten dat ze interesse hadden om iets cultureels aan te vangen met die kerk. Bohemian Productions is toen onmiddellijk op de kar gesprongen. Een betere locatie kun je je voor Jesus Christ Superstar niet voorstellen.

Het voordeel van op locatiespelen is ook dat je meerdere voorstellingen kunt brengen. In Sint-Nicklaas is er een zeer actief cultureel leven. Ik heb respect voor die drukke agenda, maar die zorgt er wel voor dat verenigingen maximum één weekend gebruik kunnen maken van de zaal. Als je zoveel tijd steekt in een productie, rendeert het niet om die maar twee of drie keer te kunnen brengen.

De voorstelling werd inderdaad een groot succes. Smaakt dit naar meer?

Je begint altijd aan een voorstelling met bepaalde verwachtingen, zeker op artistiek vlak. Ik wilde dat onze voorstelling anders zou zijn dan de 5000 andere versies. Ik dacht wel dat er publiek ging zijn voor de zeven voorstellingen die we hadden ingepland, maar de uiteindelijke impact van de productie had ik écht niet verwacht. We hebben extra voorstellingen moeten inlassen, we hebben stoelen moeten bijzetten, heel Vlaanderen sprak over onze productie! Onze mail en telefoon stond roodgloeiend, zelfs collega’s op school spraken me erover aan!

Het succes duurt tot de laatste minuut van de voorstelling, daarna is het aan jou om je opnieuw te bewijzen.

Ik blijf er echter rustig onder. Het succes duurt tot de laatste minuut van de voorstelling, daarna is het aan jou om je opnieuw te bewijzen. Wanneer komen mensen nog naar buiten voor theater? Als iets speciaals is.  Een locatieproject, dat werkt. Daarom wilden we het nog een keer proberen met Cats. We zouden de voorstellingen in het Bauhuis brengen. Het voordeel van deze evenementenhal is dat je ze helemaal zelf kunt aankleden. We wilden er een heel kattenhuis van maken. Helaas is deze productie voorlopig door Corona geannuleerd.

Hoe groot is de impact van de coronacrisis op jullie vereniging?

Dit seizoen is eraan voor de moeite. Als je ziet wat er speelt en op welke manier… Ik vind het goed dat het kan en dat mensen spelen: hoe meer producties terug kunnen worden opgevoerd, hoe beter! Maar een normale planning kunnen we ten vroegste vanaf september 2021 verwachten, denk ik. We moeten echter optimistisch blijven. Bij de pakken blijven zitten brengt natuurlijk ook niets op. Corona daagt ons uit creatief en innovatief te zijn. Het is te hopen dat het publiek daar dan wel wat in meegaat en voldoende begrip opbrengt voor de verschillende omstandigheden.

Bij het begin van de eerste coronagolf zouden we Mette gebracht hebben. We hebben nu de verantwoordelijkheid om die voorstelling ook effectief op het podium te brengen. Waarschijnlijk gaat dit via film gebeuren, omdat dit op veel vlakken veel controle geeft en volledig coronaproof kan gebeuren. Het publiek heeft bepaalde verwachtingen, je kunt niet zomaar zeggen: “Sorry, het gaat niet door.” Hadden we Mette niet gehad, dan hadden we nu stilgelegen. Op sommige vlakken was dat misschien wel gemakkelijker geweest… zeker op financieel vlak. Er zijn veel sponsors die zich hebben teruggetrokken, de kaartenverkoop werd halverwege gestopt…. Na corona zullen we opnieuw moeten starten. Hoe dit zal gebeuren en wanneer? Dat zal de toekomst moeten uitwijzen.

Vindt u de maatregelen die de regering neemt terecht?

Ik ben geen viroloog en ga mij niet uitspreken over of deze maatregels nu wel of niet terecht zijn. Ik erger mij vooral aan het gebrek aan communicatie van bovenaf. De politiek heeft een hele periode niets van zich laten horen. Er zal misschien wel een afbakening zijn geweest van wat wel en niet mogelijk was op vlak van cultuur, maar hier werd niet over gecommuniceerd! Het voelde alsof we gewoon werden genegeerd. Als leidinggevende weet ik hoe belangrijk het is om je mensen op de hoogte te brengen van je visie, van je plannen, van hoe je iets voor je ziet en daarbij voldoende uitleg te geven. Het voelde bijvoorbeeld heel oneerlijk dat de bioscopen hun deuren weer mochten openen, en de theaterzalen niet. Het zou leuk zijn geweest als we hiervoor een duidelijke uitleg hadden gekregen, een zeker perspectief.

Meer weten over Bohemian Productions?

https://www.bohemianproductions.be/

https://www.facebook.com/BohemianProd

1 Comment

Leave a Reply